دکترای فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگر گروه فلسفه اسلامی جامعه الزهرا(س).
چکیده
توسعه بخشی به مطالعات برون دینی در مسئله فطرت، موجب شد تا مقاله حاضر به بررسی معنویت ارائه شده در برخی دیدگاههای روانشناسی بپردازد و شاخصههای برجسته نظریه فطرت را در نگرش آنان جست و جو نماید. اگرچه روانشناسان، فطرت را مفهومی اعم از غریزه و شامل امور تکوینی انسان میدانند و دین را نیز گاه معادل با هرگونه معنویتگرایی دانستهاند، اما با تأمل در آرای آنان میتوان ادعا نمود که در نظرگاه ایشان، فطرت برآیندی از یک نگاه دقیق به رابطه معنویت گرایانه انسان و جهان است که حد متعالی آن، در رسیدن به خدا نمود کامل مییابد که میتوان آن را به نوعی اشاره به مفهومی فطرت در زبان دین تلقی کرد. البته این توجه وجود دارد که مبانی روان شناسان و نیز اهداف مد نظر آنان در نظریاتشان، متفاوت از مبانی و نیز اهداف دینی است. با این حال، به نظر نگارنده، حاصل این جستار، نگرشی نوین در مسئله فطرت و راه حل دیگری در پاسخ به شبهه انحصارگرایی فطرت در مطالعات درون دینی خواهد بود.