1
دکترای فلسفه و کلام اسلامی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2
پژوهشگر جامعهالزهرا سلاماللهعلیها
چکیده
مسئله جاودانگی انسان از دغدغههای بنیادینی است که از دیرباز تاکنون ذهن بشر را به خود مشغول ساخته و اندیشمندان به شکلهای گوناگون، سعی در شناخت و برهانی کردن این مسئله داشتهاند. نفسشناسی و مباحث آن، مدخل فرجامشناسی و رکن جاودانگی در حکمت اسلامی بهشمار میرود. امام خمینی(ره) با استفاده از دلایل عقلی و نقلی و استناد به مبانی فلسفی، کلامی و عرفانی، جاودانگی را ذیل استکمال نفس در سه مرحله عمومی، خاص و خاص الخاص، تبیین میکند. عوامل متعددی در تکامل نفس و جاودانگی آن نقش دارند که علم و عمل، برجستهترین آنهاست. تأکید مضاعف بر نقش عمل، از اختصاصات نفسشناسی امام خمینی(ره) است که با مکانیسم فقر وجودی، حرکت جوهری و اتصال به عقل فعال، تحلیل منطقی و عقلانی میشود. وی با الهام از حکمت متعالیه، نفس را امری مادی دانسته که در دامن طبیعت، تحت حرکت اشتدادی، قهراً و ذاتاً به سمت تجرد و جاودانگی، حرکت میکند. ایشان فقدان ماده و فسادناپذیری مجردات را دلیل سلبی و حرکت جوهری اشتدادی، حرکت حبّی، حکمت و عدالت را دلایل ثبوتی بر فسادناپذیری نفس میداند.