2
دکتری فلسفه تطبیقی، استادیار و عضو هیئتعلمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
چکیده
دخالت پیشفرضها در فرایند فهم، از اساسیترین مسائل هرمنوتیک فلسفی به شمار میرود. در نظر قائلین به هرمنوتیک فلسفی، با توجه به نگاه پدیدارشناسانه و تحلیلی که از نحوه هستی انسان ارائه میدهند، اولاً انسان موجودی پرتابشده در تاریخ و زمان و ثانیاً، سراسر فهم و ادراک است؛ فهمی متأثر از پیشفرضهایی که به دلیل تاریخی بودن انسان، در اختیار و گزینش او نیست. ازاینرو در پژوهشی فلسفی، با رویکردی معرفتشناسانه و با روشی تحلیلی- توصیفی، با تکیه بر نظریه ارجاع به علم حضوری استاد مصباح یزدی نشان داده شد که در بررسی انواع ادراکات انسان و تفکیک بین ادراکات حصولی و حضوری، گرچه یکسری از پیشفرضها در روند فهم دخالت دارند، ولی این دخالتها لزوماً به اختیار انسان است. بدینترتیب، با ارائه تحلیل فرایند فهم انسان به کمک روش ارجاع به علم حضوری، ادعای غیر روشمند بودن فهم و در نتیجه، غیر اختیاری دانستن دخالت پیشفرضها و نتایج حاصل از آن، همچون تعدد قرائتها و نسبیت باطل گردید.
محسنیان, لیلا, & احمدخانبیگی, مهدی. (1401). بررسی انتقادی ارادی نبودن دخالت پیشفرضها در هرمنوتیک فلسفی بر اساس نظریه ارجاع به علم حضوری. دوفصلنامه معارف حکمی جامعه, 3(5), 53-76.
MLA
لیلا محسنیان; مهدی احمدخانبیگی. "بررسی انتقادی ارادی نبودن دخالت پیشفرضها در هرمنوتیک فلسفی بر اساس نظریه ارجاع به علم حضوری". دوفصلنامه معارف حکمی جامعه, 3, 5, 1401, 53-76.
HARVARD
محسنیان, لیلا, احمدخانبیگی, مهدی. (1401). 'بررسی انتقادی ارادی نبودن دخالت پیشفرضها در هرمنوتیک فلسفی بر اساس نظریه ارجاع به علم حضوری', دوفصلنامه معارف حکمی جامعه, 3(5), pp. 53-76.
VANCOUVER
محسنیان, لیلا, احمدخانبیگی, مهدی. بررسی انتقادی ارادی نبودن دخالت پیشفرضها در هرمنوتیک فلسفی بر اساس نظریه ارجاع به علم حضوری. دوفصلنامه معارف حکمی جامعه, 1401; 3(5): 53-76.