استادیار جامعة المصطفی(ص) العالمیة، قم، ایران، مدرس جامعه الزهرا(س)
چکیده
دیدگاه اشراقی به معنای دیدگاه قائل به نقش اشراق و افاضه عالم بالا در هستی جهان و موجودات و نیز در معرفتیابی انسان، دیدگاه مهمی در هستیشناسی و معرفتشناسی اسلامی و غیر اسلامی است. جمعی از فیلسوفان و عارفان مسلمان و غیر مسلمان، مباحث معرفتشناختی خود را حول اشراق مطرح کردهاند. این مقاله میکوشد با روش توصیفی-تحلیلی و استنباطی، به تحلیل مفهوم اشراقِ شناختی و عناصر مهم آن، بهمنظور درک هویت این نوع اشراق (در قلمرو عقل و فوق عقل) و کشف عناصر مشترک آن در دیدگاههای اشراقی اسلامی بپردازد و به این سؤال پاسخ دهد که اشراقِ شناختی یا اشراق در حوزه شناخت، چیست و چه عناصری در آن نقش دارد؟ بر پایه این تحلیل، اشراق مادی و حسی، نقش زیادی در دیدگاههای اشراقی دارد و تبیین اشراق غیر مادی، از رهگذر آن انجام میشود. یکی از عناصر و جنبه مشترک این دیدگاهها، محوریت نور و تابش نور، و دیگری باور به خداست که در نقش اشراقکننده قرار دارد. درباره چیستی اشراق، دو دیدگاه، قابل استخراج است: 1. اشراق، مقدمه معرفت است؛ 2. اشراق، مربوط به مرحله تحقق معرفت است. در دیدگاههای اشراقی، مسئله اصلی، ظهور نور از مراتب بالا بر پایین، و آشکار شدن معلوم (حقیقت) برای اشراقشونده (فاعل شناسا) است. این حقیقت، یا نور - نور غیر مادی- است یا تشبیه به نور شده و یا در اثر فعالیت نوعی نور معقول، برای انسان قابل شناخت میشود. از جمله نتایج معرفت اشراقی، علم اشراقکننده به اشراقشونده، و علم اشراقشونده به اشراقکننده نیز میباشد.